Total Pageviews

FIRST BABY

Wednesday 26 April 2017

Pesta Buku Antarabangsa 2017 #PBAKL17

Assalamualaikum semua, :).

Harap semuanya berada dalam kesihatan yang baik.

Merujuk kepada tajuk posting, saya nak war-warkan tentang Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur 2017! Sesiapa yang masih belum tahu bahawa PBAKL17 akan berlangsung dalam masa yg sangat dekat, silalah ambil tahu!

Di bawah ni saya sediakan details tentang pesta buku untuk rujukan korang;

Event: Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur 2017
Lokasi: Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC)
Tarikh: 28 April 2017-7 Mei 2017 (Jumaat ini dah mula, korang!)
Masa: 10.00 pagi-7.00 petang (Isnin-Khamis) 10.00 pagi-9.00 malam (Jumaat-Ahad & Cuti Umum)

Siapa yang patut pergi pesta buku ni?
-Korang yang sangat sukakan buku, dari jenis komik, majalah, novel, travelog atau apa2 sahaja. Inilah masanya untuk korang beli semua buku tu!
-Korang yang selama ni nak beli buku2 kat kedai buku tapi dek harganya yang agak mahal, korang terpaksa memendam impian tu. Inilah masa yang sesuai untuk korang beli semua buku yang sudah korang target sejak sekian lama dengan harga yang berpatutan!
-Ibu bapa yang nak pupuk minat membaca anak-anak, memang sesuai untuk kalian cari buku2 untuk anak2 kalian di sini! Sebab, harga lebih murah dan kalian boleh dapatkan buku dengan kuantiti yang lebih banyak berbanding biasa!
-Pelajar2 sekolah yang ingin mencari buku2 latihan atau rujukan dengan harga yang jauh lebih murah! Korang boleh singgah terus di booth penerbit seperti SASBADI dan Cerdik.

Tapi saya jauh, macam mana ya?
-Ohhh, mudah saja! Dekat facebook ada banyak perkhidmatan personal shopper utk PBAKL, beri sahaja list buku yang anda ingin beli dan sediakan ongkosnya! Mereka akan belikan buku2 yang anda inginkan. Tapi sudah tentulah anda perlu membayar upah kepada mereka. Carilah personal shopper yang memberikan tawaran yang lumayan!

Saya baru pertama kali nak pergi tahun ni, ada tips tak?
-Sediakan senarai buku yang anda ingin beli dan booth mana yang anda ingin pergi. Percayalah, dengan kesesakan melampau pada hujung minggu, mood anda untuk menilik2 buku akan terganggu! Jadi anda tidak akan punya banyak masa untuk singgah di setiap booth yg ada! Jimatkan masa anda dan terus sahaja ke booth yang anda mahu. Lebih mudah begitu, kan?
-Semak jadual penulis2 atau artis2 komik kesayangan anda di FB page penerbit untuk mengetahui sesi signing mereka. Dengan cara ini, anda dapat bertemu dengan penulis kesayangan anda dan mencipta memori bersama2 mereka!
-Untuk anda yang ingin memborong buku untuk stok setahun, atau korang sekadar ingin membeli 5 buku sahaja sekalipun, saya menggalakkan anda untuk membawa luggage! Huh? Luggage yang bawa baju tu ke? YA! Luggage itulah! Luggage akan membantu anda untuk kekal ayu sepanjang di pesta buku kerana anda tidak perlu berpeluh-peluh untuk mengangkat semua beg plastik buku2 yang anda beli. Walaupun korang cuma beli 5 buku, percayalah cakap saya, klau dah 5 buku itu diheret ke 10 booth, boleh berbirat tangan dan berpeluh2 tau. Selain itu, luggage boleh membantu usaha kita untuk menyelamatkan alam sekitar! Kurangkan penggunaan beg plastik.
-Untuk anda yang membawa anak kecil, anda WAJIB mengawasi anak anda secara rapi. Hal ini kerana, anak anda boleh tenggelam dalam lautan manusia bila2 masa sahaja! Jadi, jangan leka! Lebih baik kiranya anda tinggalkan dulu anak anda di rumah pengasuh sekejap supaya keselamatan mereka lebih terjamin.

Jadi, selamat membeli belah di pesta buku!

Tahun ni saya turun sebagai pembaca dulu. Harapnya tahun depan bolehlah turun sebagai penulis pula! InsyaAllah, :).

Ada apa2 soalan berkenaan pesta buku, boleh conteng2 di ruang komen.

Terima kasih, :).

No comments:

Post a Comment